Hoog slagingspercentage Gratis herexamens 10.000+ tevreden geslaagden Grootste rijschool van Nederland
Home > Tips & Tricks > Handgeschakeld of Automaat?

Handgeschakeld of Automaat?

31 mei 2018

Rijlessen krijg je vaak in een handgeschakelde transmissie, maar er bestaan ook automaten. Als je je eerste auto gaat kiezen, kom je voor deze keuze te staan. Weet je dus wat voor soort transmissie bij jou de voorkeur heeft? In deze blog uitleg over beiden vormen van transmissie.

Hoe werkt een handgeschakelde transmissie?

Bij schakelen via een handgeschakelde transmissie zijn er meestal vijf of zes versnellingen plus de achteruit om tussen te wisselen. Als bestuurder doe je dit door je koppeling in te trappen met je voet en tegelijkertijd met je hand de juiste versnelling te kiezen. Omdat de meeste lesauto’s handgeschakeld zijn, heb je dit al meermaals geoefend voordat je opgaat voor je rijbewijs.

Technisch gebeurt er in je versnellingsbak hetvolgende als je de koppeling indrukt:

  • In je versnellingsbak draaien allemaal ringen en tandwielen rond. Maar, eentje is er verbonden en de rest draait ‘loos’ rond. Door te schakelen maak je de ene ring los (die gaat dus ‘loos’ ronddraaien) en verbind je de andere op de as.

Wat zijn de voor- en nadelen van handgeschakeld?

Handgeschakeld rijden heeft een paar voordelen ten opzichte van een automaat. Zo kun je met een handgeschakelde een auto sportievere rijstijl hanteren. Zelf heb je namelijk de controle over het schakelmoment en qua toerenaantal kun je net wat langer doortrekken. Een sportieve rijstijl met een handgeschakelde transmissie uit zich het meest bij het fel nemen van bochten, scherp draaien op rontondes en bij het optrekken voor stoplichten. Wat ook een groot voordeel van een handgeschakelde auto is, zijn de aanschafkosten. Die liggen significant lager dan bij auto’s met een automaat. Zeker voor een eerste auto kan dit bij de dealer een overweging zijn om te kiezen voor een handgeschakelde transmissie.

Het grootste nadeel bij handgeschakeld rijden is dat de auto kan afslaan. Zeker in een drukke stad of bij files is handmatig schakelen op den duur vervelend. Hieruit blijkt al dat handgeschakeld rijden fysiek zwaarder is dan rijden met een automaat. Vooral op lange afstanden merk je dat je met een handgeschakelde transmissie continue aan het schakelen bent met je voeten en armen. Andere nadelen zijn dat je bij zelf schakelen je motor kan opblazen of last kan krijgen van verhitte koppelingsplaten. De revisie of reperatie van een versnellingsbak is duur. Ook bij automaten is reparatie duur.

Hoe werkt een automaat?

Een automaat heeft doorgaans drie tot vier standen: Neutraal, Rijden, Achteruit en soms Parkeren. Hiertussen wissel je door de koppeling in te trappen (natuurlijk moet je eerst stilstaan voor je kunt wisselen naar achteruit of parkeren). Als je gaat rijden dan hoef je eigenlijk niet te schakelen, want de technologie neemt een heel groot deel van je over. Door simpelweg de koppeling in te trappen en weer op te laten komen bij de gewenste snelheid rem je af en schakel je terug. Opschakelen doe je door gas te geven, de automaat wisselt zelf bij bepaalde snelheiden van versnelling.

Onder de motorkap gebeurt er des te meer, de technologie en computer sturen het hele schakelproces aan. Bij een automaat wordt er geschakelt door met de koppelomvormer geleidelijk over te schakelen naar een andere as. Alle assen hebben een eigen overbrenging, waardoor er sprake kan zijn van 4 tot nu soms al 7 of 8 verschillende versnellingen. Op basis van de toerenteller en snelheid schat een automaat in op welke as overgeschakeld moet worden.

Wat zijn de voor- en nadelen van een automaat?

Een automaat heeft heel veel voordelen, want het is zuiniger voor het milieu, veiliger doordat je je 100% op je omgeving kunt focussen op het andere wegverkeer en het rijdt op lange afstanden rustiger en is fysiek minder zwaar. Een ander groot voordeel van de automaat is dat deze niet afslaat bij hellingen, files en drukte in de stad. Dit veroorzaakt minder stress bij bestuurders, want het is niet fijn om achter je getoeter te horen omdat je even niet meer weg kunt komen en moet herstarten.

Het nadeel van rijden met een automaat zijn de aanschafkosten. Dit type transmissie is doorgaans nu nog duurder dan een handgeschakelde transmissie. De inruilwaarde is wel weer hoger dan bij een handgeschakelde transmissie en naar verwachting gaan steeds meer bestuurders over op een automaat. Hierdoor zal in de toekomst de prijs gaan dalen. Een ander nadeel is dat je zelf geen controle hebt over het moment van schakelen, dit kan in de bergen lastig zijn.

De gulden middenweg

Veel autofabrikanten hebben de ultieme oplossing gevonden in de semi-automaat. Hierbij kun je zowel handmatig schakelen, handig als je een keer in de bergen rijdt of veel bochten moet nemen, of volledig met een automaat rijden. Dit is dus alles in één!

 

Ja, ik wil een gratis proefrijles!

  • Nu Extra Zomerkorting!
  • Gratis bij afname lespakket, anders € 39,-
  • Thuis opgehaald door één van onze 250 instructeurs
  • Alleen deze maand € 100,- korting op je lespakket

114 tevreden leerlingen zijn deze maand geslaagd!

Wij nemen binnen 1 uur contact met je op wanneer je dit formulier invult op werkdagen tussen 09:00 en 18:00 uur. Wanneer dit na 18:00 uur is, wordt er de eerstvolgende werkdag ’s ochtends voor 10 uur contact met je opgenomen.

Zelf een tijd bepalen? Dat kan natuurlijk ook; geef dit aan in het veld voor opmerkingen en wij bellen jou, wanneer het jou uitkomt!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Bekijk waar wij lessen Lees meer
Proefles