Hoog slagingspercentage Gratis herexamens 10.000+ tevreden geslaagden Grootste rijschool van Nederland

Vind je het eng om op de snelweg te rijden? Dan heb je mogelijk last van snelwegangst. iQdrive kan je helpen om over deze angst heen te komen.

Je bent lang niet de enige automobilist met rijangst. In Nederland zijn er één miljoen automobilisten die niet graag rijden. De meestvoorkomende angst is snelwegangst. Dit kan op allerlei manieren ontstaan. Wellicht is één van de onderstaande scenario’s voor jou van toepassing:

  • Nooit rijles gehad op een snelweg
  • Weinig ervaring met rijden op een snelweg
  • Een ongeval of vervelende ervaring op een snelweg gehad

Het voordeel van snelwegangst is dat het irrationeel is (en dus goed te behandelen). Mensen met snelwegangst geven aan liever op N-wegen te rijden dan op snelwegen, terwijl snelwegen veel veiliger zijn.

Zelf aan de slag met je snelwegangst

Bij een milde snelwegangst is het vaak mogelijk om zelf aan de slag te gaan. Ga op pad met een vriend/vriendin en leg kleine stukjes op de snelweg af (bijv. van afrit 21 naar afrit 22). Doe dit op rustige tijden, zoals buiten de spits. Bouw dit langzaam op, bijvoorbeeld door de afstanden te vergroten, vaker in de spits te rijden en je bereikt een punt waarop jouw vriend of vriendin niet meer meehoeft.

Opfriscursus

Een andere oplossing is een opfriscursus. Samen met de instructeur van iQdrive krijg een aantal lessen om over je angst te komen. In het geval van snelwegangst zul je tijdens de opfriscursus veel kilometers afleggen op Nederlandse snelwegen. De instructeur geeft tips om beter met bepaalde stresssituaties om te gaan. Wil je een opfriscursus volgen bij iQdrive? Vul dan ons contactformulier in!

Therapie

De opfriscursus geldt vooral voor mensen die niet graag op de snelweg rijden, omdat ze het in het verleden nooit of weinig hebben gedaan. Krijg jij lichamelijke klachten tijdens het rijden op een autosnelweg – bijv. hartkloppingen, bevende handen, ademhalingsproblemen, paniekaanvallen en misselijkheid – dan adviseren we om naast een opfriscursus ook rijangsttherapie te volgen bij een psycholoog. De snelwegangst is dan namelijk zo diepgeworteld, dat een combinatie van een opfriscursus en psychische hulp noodzakelijk is.

Vaak schamen mensen zich voor dit soort angsten. Wij willen je benadrukken dat dat niet nodig is. Het gaat er niet om waar je bang voor bent, maar hoe je je angsten overwint. Bij iQdrive ben je in no-time van je rijangst af en tour je zo weer ontspannen over de snelweg.

Andere vormen van rijangst:

– Snelwegangst
Rijangst na een ongeval
– Rijangst in grote steden

Meer weten?

Wil je eerst wat meer informatie? Of twijfel je of een opfriscursus wel wat voor je is? Vul dan ons contactformulier in!

Je bent betrokken of getuige geweest bij een ongeval en sindsdien breekt het angstzweet uit als je achter het stuur stapt. Een opfriscursus kan – in combinatie met therapie – de perfecte manier zijn om over deze angst heen te komen.

Er zijn in Nederland bijna één miljoen mensen die lijden aan rijangst. Er zijn verschillende vormen van rijangst. Een bekende vorm is snelwegangst, waarbij iemand niet op snelwegen durft te rijden. Rijangst na een ongeval is zeldzamer en tevens lastiger te behandelen.

Wat is rijangst?

Rijangst is normaal een irreële angst. Dat wil zeggen: een angst voor iets dat er niet is. Het probleem bij rijangst na een ongeval is dat de angst niet meer irreëel is. Het is daarom goed om hulp te zoeken. iQdrive biedt opfriscurssen aan voor mensen met rijangst. Je volgt dan opnieuw een aantal rijlessen om te wennen aan het autorijden.

Ben je geïnteresseerd in een opfriscursus? Neem contact op met iQdrive via het contactformulier.

Wij van iQdrive adviseren je om daarnaast psychische hulp te zoeken. Rijangst na een ongeval is iets dat niet onderschat mag worden. Het is goed om enerzijds weer de weg op te gaan, maar anderzijds ook te praten met een psycholoog om op die manier je trauma te verwerken.

Last van rijangst? Je bent niet de enige. Volgens onderzoek hebben ruim een miljoen mensen in Nederland last van rijangst. Lang niet iedereen durft ervoor uit te komen. Er zijn verschillende aspecten waar je angstig voor kunt zijn, bijvoorbeeld snelwegangst, het rijden in het donker of rijden op onbekende wegen. Het kan ook zijn dat je na een (traumatische) gebeurtenis niet meer durft te rijden, zoals een auto-ongeluk. Het is allemaal begrijpelijk, want autorijden is zo makkelijk nog niet. Maar je kunt het! Onderneem vandaag nog actie tegen jouw rijangst met deze 6 tips. Let’s do this!

1. Overtuig jezelf dat je het kan

Jouw brein is super krachtig. Overtuig jezelf dat je het autorijden aankan en durft. Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Jij bent fearless en stoer. Wees de baas over je eigen angsten. Op vrijwel elke situatie is er een oplossing. Mocht je een ongelukje krijgen, dan geef je gewoon netjes de schade door en lost de verzekering het voor je op. Zolang je goed oplet en voldoende afstand houdt, dan kan er vrij weinig fout gaan. Geef jezelf even een peptalk voordat je de weg opgaat. Je zult zien dat je mindset op deze manier veel positiever wordt.

2. Zoek de route van tevoren op

Moet je ergens heen waar je nog nooit bent geweest? Je voelt de zenuwen al opkomen. Licht paniekerig komen de worst-case scenario’s in je hoofd voorbij. Niet doen! Stop met negatieve gedachtes en probeer in oplossingen te denken. Wat vaak helpt is om de onbekende route alvast even te bekijken op Google Maps. Check ook even de streetview van de plaats waar je naartoe moet. Zo zie je meteen hoe de straat eruit ziet en waar je kunt parkeren. Op deze manier wordt het onbekende toch iets meer bekend, waardoor je minder gespannen de weg op kunt.

3. Zet een leuk muziekje aan

Muziek helpt echt te ontspannen. Zeker als het muziek is die jij helemaal geweldig vindt. Creëer van je auto een ontspannen plek. Zet je favoriete afspeellijst op en gaan. Het is trouwens ook bewezen dat het keihard meezingen op je favoriete nummers een positief effect heeft op je stresslevel. Dus leef je uit!

ZIngen in de auto

4. Daag jezelf uit

Gooi jezelf niet meteen in het diepe, of toch wel? Stapje voor stapje kom je er wel. Daag jezelf uit om naar een onbekende plek toe te rijden. Dit hoef je niet meteen de eerste keer solo te doen. Vraag een vriend of een vriendin mee, als dat je een fijn gevoel geeft. Is het gelukt? Daag jezelf dan de volgende keer iets meer uit, door dit keer er wel alleen op uit te gaan. Blijf dit herhalen. Stel eens voor aan je vrienden om vaker te rijden en je zult merken dat hoe vaker je achter het stuur kruipt, hoe beter het autorijden gaat.

5. Uiteindelijk gewoon doen

Met ervaring wordt je rijangst steeds minder. Echt waar. Op gegeven moment wordt het zo vanzelfsprekend om auto te gaan rijden, dat je het zelfs misschien leuk gaat vinden. Gewoon doen!

6. Beloon jezelf

Ben je ergens heen geweest waar je nooit kwam? Of heb je de auto mooi geparkeerd? Stukje voor stukje overwin je de angst. Wees ook echt trots op wat je bereikt hebt, want je bent gewoon goed bezig. Trakteer jezelf op iets lekkers of koop die nieuwe leuke schoenen, want je hebt het goed gedaan! Succes.

Ook interessant: 5 handige apps om je op weg te helpen.

Proefles