Hoog slagingspercentage Gratis herexamens 10.000+ tevreden geslaagden Grootste rijschool van Nederland

Een rijbewijs kopen in Nederland gaat niet zonder dat je eerst rijlessen volgt en je theorie- en praktijkexamen aflegt. Rijscholen of examinators die het kopen van een rijbewijs mogelijk maken werken illegaal en worden hiervoor gestraft zodra dit wordt opgemerkt door de politie of het CBR.
Hoe dan wel?

Je rijbewijs kun je behalen tegen een scherp tarief! Het klopt. Je moet er wel even voor zwoegen en werken, maar dan heb je ook wat. IQdrive biedt verschillende lespakketten aan, die je ook nog eens in termijnen kunt betalen.

Lespakketten iQdrive

De volgende lespakketten biedt iQdrive aan:

Bekijk de details van de lespakketten hier. Daarnaast heb je een garantie dat je je rijbewijs behaald! Je mag namelijk onbeperkt herexamens afleggen, wanneer je niet in één keer slaagt.

Heb je een vraag over Rijbewijs kopen? Stuur ons een berichtje via Facebook of stuur je vraag via ons contactformulier.

Je wilt je rijbewijs zo snel mogelijk halen, liefst in één week. Is dat mogelijk? Jazeker, maar lees wel eerst deze 10 tips!

Als iemand in één week tijd een rijbewijs wil halen, is dat vaak met een specifieke reden. Het kan zijn dat je een baan aangeboden hebt gekregen, waarbij het verplicht is om een rijbewijs te hebben. Of wellicht ga je verhuizen van de stad naar het platteland, waardoor een rijbewijs onmisbaar is. Misschien heb je eindelijk geld om rijlessen af te nemen en wil je het roze pasje snel in handen hebben.

Een spoedcursus is echter niet voor iedereen. Een goede voorbereiding is het halve werk. iQdrive geeft jou 10 tips die jou daarbij helpen.

Tip 1: Haal eerst je autotheorie-examen
Het is verstandig om ruim van tevoren te beginnen met leren voor je autotheorie-examen en om alvast het CBR theoriecertificaat te halen. Dit certificaat is anderhalf jaar geldig. Bijkomend voordeel is dat je minder rijlessen nodig hebt, omdat je de theorie al goed kent. In Nederland zijn diverse locaties waar je klassikaal theorieles kunt volgen.

Tip 2: Koop simulatiesoftware
Download de City Car Driving-simulator. Met deze simulator is het mogelijk om je skills als chauffeur te testen. Hoewel rijden in een echte auto een andere ervaring is, biedt City Car Driving de mogelijkheid om alvast kennis te maken met verkeersborden, wegsituaties en omstandigheden. Handig! Overigens kun je ook kiezen voor oefenen in een echte simulator, alleen is dit jammer van je tijd en geld. De prijs voor een rit in een simulator is ongeveer 20 euro per uur, terwijl dat al de helft van het tarief van een gemiddelde rijles is. Uit testen blijkt dat een echte rijles effectiever is dan twee simulatielessen.

Tip 3: Houd rekening met wachttijden voor het CBR-rijexamen
Wil je een rijexamen plannen bij het CBR? Houd rekening met minimaal enkele weken en maximaal zeven weken wachttijd. Het is dus niet mogelijk om aan je spoedcursus te beginnen en tijdens het lessen een CBR-rijexamen aan te vragen. Dat moet voor de tijd gebeuren. Stel, je wil eind december de spoedcursus afleggen, neem dan eind oktober al contact op met je autorijschool, bijvoorbeeld iQdrive. Er wordt dan een rijinstructeur vrijgeroosterd en een rijexamen gepland.

Tip 4: Rooster een week vrij
Wil je naast je studie of baan een spoedcursus van een week plannen? Vergeet het maar. Het is van belang dat je een vrije week kiest, zodat je iedere dag veel kilometers kunt afleggen achter het stuur. Je kunt je op die manier 100% concentreren op je rijlessen. Ben je scholier of student? Kies een vakantieperiode, bijvoorbeeld de zomervakantie. Werk je? Neem dan een week verlof.

Tip 5: Werk volgens de 3×2-methode
De beste manier om te lessen is de 3×2-methode. Dit houdt in dat je drie keer per dag twee uur rijdt. Tussen ieder blok is er een pauze van een uur. Voorbeeld: je begint om 8:00 uur ’s ochtends en rijdt vervolgens tot 10:00 uur. Je pakt dan even een rustmomentje en kruipt om 11:00 uur achter het stuur voor een les tot 13:00 uur. De laatste rijles is van 14:00 uur tot 16:00 uur. Dankzij de 3×2-methode ga je iedere keer uitgerust op weg, terwijl je toch in korte tijd veel lessen aflegt. Aangezien een normale rijles een uur duurt, kun je in een week dertig rijlessen voltooien.

Tip 6: Kies bewust je avondactiviteiten
Een rijles kost veel energie. Tijdens het rijden komen er allerlei prikkels op je af en die moet je verwerken. Houd daar ’s avonds rekening mee en kies voor ontspannende avondactiviteiten. Haal je veel energie uit sporten? Kijk je graag een filmpje? Of dobber je liever in bad? Neem tijd voor jezelf en kom helemaal tot rust. Vergeet niet om lekker op tijd onder de dekens te gaan, zodat je ’s ochtends fris en fruitig bent.

Tip 7: In één keer slagen
Natuurlijk wil jij in één keer slagen, want anders moet je weer een paar weken wachten om op te gaan. iQdrive heeft tien tips verzameld hoe je jouw rijexamen gegarandeerd kunt halen. Heel veel succes!

Is het mogelijk om met minder rijlessen (en dus goedkoper) je rijbewijs te halen? Ja, natuurlijk! Rijschool iQdrive geeft je 7 tips om met minder lessen tóch te slagen voor je CBR-examen.

Tip 1: kies voor een rijschool met herexamengarantie

Kies niet voor de rijschool met de laagste lesprijs. Goedkoop is duurkoop. Een rijschool met een lesprijs van lager dan 30 euro per uur heeft iets te verbergen. De rijlessen zijn kort, er wordt weinig geïnvesteerd in cursussen voor instructeurs, de lesauto’s zijn verouderd of er is geen herexamengarantie.

Herexamengarantie betekent dat wanneer je zakt voor je rijexamen, dat je dan gratis een tweede herexamen krijgt van de rijschool. Dit betekent dat een rijschool heel graag ziet dat jij in één keer slaagt en jou dus maximaal gaat begeleiden.

Daarnaast zijn er voor jou geen extra kosten wanneer je de eerste keer zakt. iQdrive biedt als rijschool onbeperkt herexamengarantie. Je mag dus altijd gratis op voor je herexamen. Dit kunnen wij aanbieden, omdat we een heel hoog slagingspercentage hebben. Meld je aan voor een proefles.

Tip 2: let goed op als je meerijdt met anderen

Ga je met je vader of moeder ergens naar toe in de auto? Normaal staar je naar buiten, maar probeer in plaats daarvan nu actief op het verkeer te letten. Daarvoor kun je het beste rechtsvoorin zitten. Let goed op hoe je vader of moeder rijdt en stel vragen over bijzondere situaties. Houd de verkeersborden goed in de gaten. Ken je ze allemaal? Noteer de verkeersborden die je niet kent.

Dit kan overigens ook op/met andere vervoersmiddelen. Stap op je fiets en fiets een rondje door de stad. Welke verkeerssituaties zie je allemaal? Probeer je in te leven in hoe je als automobilist hier zou gedragen. Door bewust de omgeving op te nemen, heb je straks minder rijlessen nodig.

Tip 3: speel een videospelletje

Het klinkt gek, maar het spelen van een videospel (bijv. Need for Speed of Nascar) kan helpen om meer gevoel te krijgen voor autorijden. Zeker wanneer je een stuur en gaspedalen gebruikt, zoals de Bigben racestoel (zie hieronder) voor PC, PS3 en PS2. Dan wordt een videospel nog realistischer. Speel bijvoorbeeld een potje GTA, stap in een auto en probeer goed te rijden en je aan verkeersregels te houden.

Tip 4: lees het theorieboek & volg een klassikale cursus

Veel mensen halen hun theorie-examen bij Altijd Geslaagd. Je leert dan de vragen van het CBR, waardoor je theorie-examen een eitje is. Dit raden wij van iQdrive af. Waarom? Omdat een goede basis van theoretische kennis van belang is om snel te slagen. Je kunt een theorieboek kopen en dat goed doorspitten, maar er zijn ook websites waar je een online gratis theoriecursus kunt volgen. De beste strategie is klassikaal theorieles van een docent. De docent behandelt alle belangrijke informatie, waardoor je niet alleen in één keer slaagt voor je theorie-examen, maar ook minder rijlessen hoeft te volgen. Je weet namelijk wat je van iedere situatie kunt verwachten.

Tip 5: kijk televisieprogramma’s als Wegmisbruikers en Blik op de weg

Kijk eens naar een programma als Wegmisbruikers of Blik op de weg. Hier worden continu gevaarlijke situaties getoond. Je wordt als automobilist geconfronteerd met hoe anderen zich misdragen in het verkeer en dat kan heel leerzaam zijn. Zo weet je dat je nooit moet gaan rijden wanneer je te moe bent, omdat er dan gevaarlijke situatie kunnen ontstaan. En ook zie je de gevolgen van bumperkleven, rechts inhalen, over het verdrijvingsvlak rijden en andere capriolen.

Tip 6: ga voor een spoedcursus

Een spoedcursus is een intensief traject, omdat je in een korte tijd veel rijlessen krijgt. Toch merken we dat leerlingen die een spoedcursus nemen minder rijlessen nodig hebben. Wie één keer in de week lest, moet iedere les weer even ‘warmdraaien’, wat ten koste gaat van de leercurve. De leerling in kwestie heeft namelijk een week geen auto gereden en dat betekent dat hij/zij een lichte achterstand heeft.

Bij een spoedcursus leert een leerling op hoog tempo en is hij/zij aan het einde van de week helemaal klaar voor zijn CBR-examen.

Tip 7: bereid je goed voor op het CBR-examen

Het duurste onderdeel van een rijbewijs halen is opgaan voor je CBR-praktijkexamen. Dit kost vaak zo’n 250 euro. iQdrive heeft de beste tips verzameld om in één keer te slagen voor je rijbewijs. In één keer slagen voorkomt dat je extra geld kwijt bent aan meer rijlessen, dus het is een absolute must om je goed voor te bereiden.

Heel veel succes!

Lees ook:
Doe de verkeerbordenquiz. Ken jij alle borden?
Online theorie cursus op iQdrive.nl: 50 vragen gratis
Grappige auto video’s: deze 10 mensen hebben niet bij iQdrive gelest!
10 tips om je rijbewijs te halen

Wat is nou het eerste wat je wilt doen zodra jij je rijbewijs in the pocket hebt? Ja natuurlijk, zo snel mogelijk de weg op! Dan moet je uiteraard wel een auto ter beschikking hebben. Nu zal je aan het begin nog veel rijden met de auto van je vader, moeder, broer of zus, maar er komt natuurlijk een moment dat je zelf een auto gaat kopen. Anno 2019 zijn er auto’s in alle soorten en maten; van SUV’s tot aan hybride. Over die laatste vertellen wij je graag meer! In dit blog lees jij namelijk de voordelen van een hybride auto.

Wat is een hybride auto?

Een hybride auto is een auto die, zoals het woord al zegt, gebruik maakt van een hybride vorm van aandrijving. Ofwel: de auto beschikt over een verbrandingsmotor in combinatie met een elektrische motor. De verbrandingsmotor wordt hierbij aangedreven door de brandstof: diesel, benzine of lpg. Maar wat zijn nu de grote voordelen van zo’n hybride auto?

hybridemotor

Kostenbesparend

Tsja, dat is een mooie eerste binnenkomer hè! Je houdt namelijk aardig wat geld in je zak zodra je besluit om in een hybride auto te gaan rijden. Doordat de elektromotor van de auto de verbrandingsmotor ondersteunt is het verbruik van deze motor minder, waardoor je dus minder vaak hoeft te tanken. Met de euro’s die je hier bespaart kun je weer een Maccie pakken! Ja toch?

De auto is stil

Een hybride auto is een geluidloze auto. Op het eerste gezicht misschien niet zo’n groot voordeel. Maar door de stilte tijdens het rijden kun jij nog meer genieten van jouw favoriete Spotify playlists! Wat is nou chiller dan meeblèren op de muziek zonder dat jij je stembanden kwijtraakt. Die heb je in het weekend nog hard nodig toch?

Goed voor het milieu

Een beter milieu begint bij jezelf toch? Dat vinden wij ook. Met een hybride auto vervuil je het milieu minder, omdat het voertuig minder brandstof verbruikt en dus minder uit kan stoten. Goed bezig zijn voor de maatschappij geeft je energie en je krijgt als bestuurder een beter imago. Een goed imago als beginnend bestuurder is nooit verkeerd toch?

Je staat nooit zonder

Bij een hybride auto hoef jij je geen zorgen te maken over een lege accu. De accu van een hybride auto laadt namelijk op tijdens het rijden. Daarnaast is altijd nog de gewone verbrandingsmotor aanwezig. No stress dus zodra jij besluit om te kiezen voor een hybride auto!

Misschien is een hybride auto qua budget net wat te hoog gegrepen als eerste auto, maar mocht je in de toekomst toch overwegen om hybride te gaan rijden houd dan deze tips in het achterhoofd!

 

Heb ik eigenlijk nog wel een navigatiesysteem nodig als ik ook gewoon Google Maps op mijn smartphone heb staan? Geen onterechte vraag natuurlijk, immers via beide systemen kom jij #sowieso op de plek van bestemming. Maar welk systeem kun je nu het best gebruiken? We zetten de voor-en nadelen graag voor je op een rijtje!

Waarom een navigatiesysteem?

Een navigatiesysteem, in de volksmond ook wel een TomTom genoemd, is daadwerkelijk gemaakt voor het navigeren in de auto. Dit kun je voornamelijk terugzien in het gebruiksgemak. Zo heeft een navigatiesysteem een breed scherm, waardoor je route duidelijk wordt weergegeven. Daarnaast is de verkeersinformatie zeer volledig en beschikt het systeem in vele gevallen over een anti-reflecterend scherm waardoor je altijd duidelijk kunt zien hoe je moet rijden. Een ander groot voordeel van een navigatiesysteem is de gebruiksduur van de batterij. Deze gaat namelijk veel langer mee dan de batterij van een smartphone.

Navigatiesysteem

Een nadeel van een navigatiesysteem is echter het updaten. Je moet het toestel namelijk regelmatig aan de computer hangen om essentiële kaartupdates te installeren. Zodra het navigatiesysteem over wifi beschikt is dit uiteraard niet het geval, maar deze optie is alleen in de luxere modellen terug te vinden. Het updaten van zo’n toestel kan snel tot irritatie leiden; ‘Moet ik hem nu alweer aan mijn pc gaan hangen?’

Waarom een smartphone?

Op een smartphone is veelal standaard Google Maps of Apple Maps geïnstalleerd. Dit betekent dat je direct kunt navigeren. Ook over updates hoef jij je geen zorgen te maken. De app zorgt namelijk automatisch voor de meest recente kaarten. Daarnaast is een smartphone ook sneller in gebruik. Je hoeft hem namelijk niet eerst aan te zetten en te wachten op bepaalde menu’s. Een smartphone is meteen ready-to-go op het moment dat jij dat wilt! Een ander bijkomend voordeel van een smartphone is de spraakbesturing die automatisch geïntegreerd zit. Dit zorgt voor een pluspunt in het gebruiksgemak.

smartphone

Een nadeel van een smartphone is de beperkte weergave van de route. Er wordt namelijk minder duidelijk aangegeven welke kant jij op moet. Een navigatiesysteem gebruikt daarentegen een efficiëntere indeling van het scherm om jou de juiste weg te wijzen. Ook kun je tijdens het navigeren gebeld worden op je smartphone wat dus de app kan onderbreken. Dit zal ervoor zorgen dat jij niet niet meer weet hoe je moet rijden. Onhandig!

Wat past bij jou?

Maar welk systeem moet ik nu gebruiken? Mmmm…lastige vraag! Gebruik het systeem waar jij je het meest op je gemak bij voelt. Een navigatiesysteem is er echt op gemaakt om jou in de auto zo goed mogelijk de weg te wijzen. Ga je dus een lange reis tegemoet, gebruik dan gewoon een navigatiesysteem. Voor de korte rit kun je net zo goed de smartphone erbij pakken. Houd er wel rekening mee dat je hem netjes in de houder stopt en je tijdens de rit niet kunt worden afgeleid door binnenkomende meldingen. Succes!

Als je net een nieuwe auto hebt wil je hier nog lang van kunnen genieten. Je auto vernielen door een stomme gewoonte? Zit er voor ons niet meer in na het lezen van deze blog. Ga #sowieso slim de weg op en hou je auto gewoon heel. Zo zul je er lang van genieten. Geniet ook van deze allerslechtste gewoontes en trek er je leer uit!

Het vasthouden van de versnellingspook

Het lijkt de ideale armsteun, maar de versnellingspook is ergens anders voor bedoeld. Het is comfortabel om je hand hier op te rusten. Helaas heeft dit een negatief effect op de slijtage van jouw versnellingsbak. Door de druk die je op de pook uitvoert worden de onderdelen in de versnellingsbak tegen elkaar gedrukt waardoor je de slijtage bevordert.

Misbruik maken van de koppeling

In principe heb je de koppeling alleen nodig tijdens het schakelen of bij het afremmen tot stilstand. Ook laten veel bestuurders hun koppeling niet ver genoeg opkomen. Vaak hoor je een gillend geluid als je dan wegrijdt. Dit betekent niet veel goeds. Je hebt waarschijnlijk je koppelingsplaat versleten. Dit is een hele dure reparatie. Laat daarom je koppeling altijd helemaal opkomen.

Het ‘stopmomentje’ overslaan

Een klein cruciaal momentje. Als je auto naar achter rolt en je besluit gelijk gas te geven om vooruit te gaan is dit niet zo slim. Het is belangrijk om eerst even te stoppen als je switcht van vooruit naar achteruit, en andersom. Waarom? Je wilt slijtage voorkomen en alle kleine beetjes helpen!

Waarschuwingslampjes negeren

Hmm.. Je auto geeft een oranje of rood lampje weer in het dashboard. Meestal geen goed teken en zeker geen reden om te negeren. Is er een oranje ‘onderhoudslampje’? Dan is er zeker iets aan de hand met je auto, al kun je nog wel even doorrijden. Is er een rood lampje? Dan betekent dit dat je direct de auto langs de kant moet zetten. Zet de motor uit en probeer te ontdekken wat het probleem is. Is er iets ernstigs aan de hand? Dan merk je dat natuurlijk gelijk.

Te laag in de toeren rijden

Verlies geen kracht in je motor. Door altijd te laag in de toeren te rijden (onder de 2000) vervuil je de motor. Dit betekent dat je pk’s inlevert en uiteindelijk met een slappe motor komt te zitten. Te veel toeren maken is trouwens onmogelijk. Er zit een begrenzing op iedere auto. Trap het pedaal dus gewoon eens flink in om de power te behouden!

Klaar om de weg op te gaan?

Heb jij jezelf kunnen betrappen op één van de slechtste gewoontes? Bij iQdrive stomen we je graag klaar om goed voorbereid de weg op te gaan. Autorijden is heerlijk. Denk bijvoorbeeld alleen al aan de ritjes door de McDrive. Ook voorzien we je graag van goede begeleiding onderweg. Onze instructeurs kunnen je ook van alles vertellen tijdens de rijlessen. Ben jij nog op zoek naar een betrouwbare rijschool?
Bekijk dan eens onze voordelige lespakketten

Ken jij de Nederlandse verkeersregels al uit je hoofd? Goed bezig! In het buitenland zijn er soms zulke vreemde regels, dat we in Nederland eigenlijk best ‘normaal’ zijn. Deze hilarische-, maar vooral vreemde regels vonden wij in andere landen. Goed om te weten als je van plan bent een roadtrip naar het buitenland te maken of gewoon leuk om te lezen.

De gekste verkeersregels wereldwijd

  1. Duitsland staat wereldwijd bekend voor haar snelwegen zonder snelheidslimiet. Wist jij dat het hier dus wel verboden is om hard te remmen én dat je daar dus alleen mag stoppen in uiterste nood.

  2. In Cyprus mag je absoluut niet zonder twee handen achter het stuur. De regels zijn zo streng dat je ook geen slokje water mag nemen in hartje zomer.

  3. Het kost je in Rusland ongeveer 50 euro als je met een te vieze auto door de stad rijdt. De politie bepaald trouwens zelf of ze iets vies vinden. Geen discussie mogelijk. Ga jij door de wasstraat?

  4. In Spanje zijn er regels dat autobestuurders alleen mogen parkeren aan de kant van huizen met een ‘even’ huisnummer. Waarom? Niemand die het weet!

  5. In Zuid-Afrika zijn de mensen erg geliefd op hun dierenrijk. Het komt dan nog wel eens voor dat een wild jachtluipaard de weg oversteekt. Dieren hebben in dit land dan ook altijd voorrang!

  6. In Scandinavië is het verboden om zonder lichten aan te rijden. Ze vinden het hier zo belangrijk dat je koplampen aan staan, dat ze auto’s bouwen waarbij deze niet eens uit kunnen.

  7. In Thailand is het verboden om zonder shirt achter het stuur te zitten. Gezien het in Thailand soms maandenlang 40 graden is, wordt deze regel nog al eens overtreden door veel Thaise mannen.

  8. In Saudi-Arabië is het voor vrouwen verboden om auto te rijden. Hoe bedoel je: leven in het stedentijdperk..

  9. In Spanje ben je verplicht om een zonnebril in de auto te hebben liggen. Natuurlijk zijn er iets meer zonuren in Spanje waardoor het best handig is. Maar een verplichting? Dat is wel een beetje gek.

  10. In Japan kun je een boete krijgen wanneer een je een voetganger natplenst door in een diepe plas te rijden. Een regel die ze overal wel mogen doorvoeren wat ons betreft!

  11. In sommige staten in de VS is het toegestaan om over de stoep te rijden. Zo lang je de voetgangers maar waarschuwt. (door naar ze te roepen..)

  12. Hond in de auto in Italie? Dat mag. Zodra ze maar een gordel om heeft.

  13. In Duitsland is het toegestaan om naakt auto te rijden. De auto wordt gezien als privéterrein. Wel is het verplicht om schoenen te dragen, omdat je op blote voeten minder grip hebt op de pedalen.

  14. In Frankrijk ben je verplicht om zelf een blaastest in de auto te hebben. Je kunt zomaar een bekeuring krijgen. Dit hoort bij de standaarduitrusting in de auto voor iedere Fransman.

Krijg jij ook geen genoeg van gekke weetjes? Check dan ook nog eens ons blog over de 10 vreemdste feitjes over auto’s. 

Veilige reis gewenst!

Nederland bestaat uit een complex netwerk van allerlei soorten wegen. Als aankomend bestuurder is het handig om dit netwerk te begrijpen en om te beschikken over een bepaalde basiskennis. Jouw basiskennis testen we meteen met behulp van een uitdagende quiz. Daarna kun je verder lezen, want dan informeren we je over hoe het nu eigenlijk zit met het wegennetwerk van Nederland.

Jouw beurt, doe de test!

Deze test bestaat uit 10 pittige vragen over het wegennetwerk in Nederland. Succes!

Hoe goed is jouw algemene kennis van het Nederlandse wegennetwerk?

Nederland heeft 139.294 km weg. Hoe goed is jouw kennis van dit wegennetwerk? Test je kennis met deze quiz!

Wie beheren en onderhouden de Nederlandse wegen?

Hoe ziet de routenummering er in Nederland uit?

Met welke toevoeging aan wegen was Nederland wereldwijd de eerste?

Wat was de eerste autosnelweg van Nederland?

Wat is nu de drukste snelweg van Nederland?

Hoeveel rijstroken kennen we maximaal naast elkaar in Nederland?

Welk knooppunt is het drukste knooppunt van Nederland?

Nederland kent verschillende wegtypen. Wat is GEEN wegtype?

Welke knooppuntvorm bestaat NIET volledig in Nederland?

Is het Nederlandse wegennetwerk tolvrij?

Uhmmm… dat kon beter!

Je kennis over het Nederlandse wegennetwerk mag nog wat opgevijzeld worden. Lees de blog door voor meer informatie!

Je komt al een aardig eind…

Leer nog wat meer door de blog te lezen en zo een expert te worden wat betreft het wegennetwerk van Nederland.

Jij kent het Nederlandse wegennet op je duimpje!

Oei, jouw kennis van de wegen in Nederland is hoog, chapeau!

 

 

Gebruik van het Nederlandse wegennetwerk

Het Nederlandse wegennetwerk wordt volop gebruikt. Met name de Nederlandse autosnelwegen behoren, na de Britse, tot de drukstbereden snelwegen ter wereld als gekeken wordt op basis van het landelijk gemiddelde. Er gaan zo’n 50.000 tot 100.000 voertuigen in de buitengebieden over de wegen en op interstedelijke assen in de Randstad loopt dit aantal op van 100.000 tot 200.000 voertuigen. Een klein nadeel hiervan zijn de vele files. Positieve kenmerken van Nederlandse wegen zijn dat ze goed onderhouden worden, er sprake is van een moderne verkeerssignalering en dat er veel aan gedaan wordt om de verkeersveiligheid te waarborgen. Nederland staat dan ook in de top 5 landen met de minste verkeersslachtoffers per jaar.

Meer achtergrondinfo over het Nederlandse wegennetwerk

In Nederland ligt 139.294 km aan wegen. Met de aanleg van een snelwegnetwerk begon Nederland al vroeg; in 1937 lag de eerste snelweg er. Na de Tweede Wereldoorlog en de wederopbouw werden vervolgens de meeste snelwegen in de jaren ’60 en ‘ 70 aangelegd. De aanleg van nieuwe (snel)wegen duurde voort tot 2010. In de periode daarna, van 2010 tot en met 2014, werd de capaciteit van het netwerk vooral vergroot door wegverbredingen.

De Nederlandse wegen zijn te onderscheiden in autosnelwegen (aangegeven met de A), niet-snelwegen (aangegeven met de N), stadswegen (aangegeven met de S), recreatief-toeristische weg (R). Ook liggen er Europese wegen (aangegeven met de E) en bij verkeershinder zijn er uitwijkroutes (aangegeven met de U) in Nederland.

Het beheer van de Nederlandse wegen ligt bij het Rijk, Rijkswaterstaat, de waterschappen, gemeenten en provincies. Alle kosten worden niet door tolheffingen binnengehaald, maar worden gedekt door een aantal vaste belastingen. Voorbeelden hiervan zijn: de motorrijtuigenbelasting, de BPM en de brandstofaccijns.

Knooppunten in het Nederlandse wegennetwerk

Nederland kent vooral rondom de Randstad veel ringwegen en knooppunten waar snelwegen en niet-snelwegen samenkomen. De bekendste en drukste drie knooppunten zijn: knooppunt Prins-Clausplein bij Den Haag, knooppunt Oudenrijn bij Utrecht en knooppunt Ridderkerk dat bij Rotterdam/Ridderkerk ligt.

Er zijn verschillende vormen voor knooppunten. Zo heb je onder meer: sterknooppunten, trompetknooppunten, turbineknooppunten en klaverbladknooppunten. Variaties zijn daar ook op, zoals: een windmolenknooppunt, knooppunten die dienen als splitsing, rotondeknooppunten, een volleyballknooppunt, een kwadrantknooppunt, een spaghettiknooppunt of een gotish knooppunt.

Jij op pad

Zo, nu je alles doorgelezen hebt en zelf de test hebt gedaan, kun je weer net met wat meer algemene kennis instappen bij je rijinstructeur. Zeker als je in de Randstad les krijgt dan kun je al tijdens je rijles kennismaken met de grote knooppunten en de drukste wegen van Nederland. Woon je in buitengebied en les je daar ook dan zul je vaak pas later rijervaring opdoen op de drukste wegen van Nederland.

Ben je (net) geslaagd voor je rijbewijs dan kun je op pad door Nederland om zelf te ontdekken en zo te ervaren hoe de Nederlandse wegen zijn.

Rijervaring is het ervaren en vertrouwd raken op de weg bij het besturen van een auto. Autorijden moet namelijk op een gegeven moment natuurlijk gaan aanvoelen en je moet niet meer steeds hoeven denken ‘oh, hoe moest ik ook alweer schakelen’ of ‘oh, stress, hij slaat weer af’. Dit leer je door het autorijden vaak te doen, maar er zijn ook oefeningen met en zonder auto te bedenken die jouw rijervaring kunnen vergroten. Lees onderstaande blog om erachter te komen welke oefeningen jou kunnen helpen.

Met het roze pasje jouw rijervaring vergroten

Als je het roze pasje bemachtigd hebt en een mooie auto bezit dan moet je die natuurlijk ook gebruiken. Als oefening om in alle situaties in control te zijn achter het stuur kun je de volgende leuke activiteiten ondernemen om jouw rijervaring te vergroten:

  • Speldenprik op de kaart: Gebruik Google Maps of een ouderwetse wegenkaart en prik een willekeurige plek op de kaart van Nederland. Rij erheen met een vriendin/vriend als bijrijder. Dit leert je rijervaring te vergroten op onbekende wegen en zo kom je nog eens ergens samen waar jullie waarschijnlijk nog nooit geweest zijn.
  • Ga op tankstationnentoer: Bepaal vooraf een soort challenges, waarbij je samen met een vriend/vriendin op weg gaat naar drie tot vijf verschillende tankstations. Hier test je de koffiekwaliteit en die beoordeel je met een cijfer. Tank onderweg ook even, dan doe je ook dit als rijervaring op een speelse wijze op.
  • Plan een citytrip naar een Europese hoofdstad:  Een stapje verder dan de speldenprik op de kaart van Nederland is het boeken van een citytrip. Maar, dit levert je wel meteen veel rijervaring op, want je rijdt op die manier een flink aantal kilometers achter elkaar. Bovendien leer je rijden op buitenlandse wegen. Bepaal vooraf hoever je wilt gaan, want je kunt natuurlijk ook in onze buurlanden België, Luxemburg of Duitsland een stad uitzoeken waar je naartoe gaat rijden.
  • Doe een slipcursus: Rijscholen bieden slipcursussen aan die je voorbereiden op gladheid en waarin je leert hoe je moet handelen als je banden wegslippen. Dit lijkt eng, maar door de begeleiding van een deskundige rijinstructeur helpt dit type rijervaring juist heel veel mee om van rijangst af te komen. Je zult zien dat je na een slipcursus niet meer bang bent om achter het stuur te kruipen!
  • Wees een keer de BOB: Door jouw vrienden te laten stappen en drinken en zelf de verantwoordelijkheid als BOB te nemen, maak je je bij hun ontzettend populair. Daarnaast train je jouw eigen rijvaardigheid doordat je ’s nachts op de weg leert rijden.
Rijervaring

Zonder het roze pasje jouw rijervaring vergroten

Als je nog geen rijbewijs in je bezit hebt dan kun je het echte autorijden natuurlijk niet oefenen als er geen rijinstructeur naast je zit. Maar, er zijn wel oefeningen die je kunnen helpen al veel meer rijervaring en verkeersinzicht te krijgen. Dit zijn:

  • Test je kennis van het dashboard: Ga in een stilstaande auto zitten en laat een ervaren bestuurder vragen stellen over het dashboard en alle knopen die erop zitten. Eens kijken hoeveel je er goed hebt en wat je al weet! Dit helpt je zeker tijdens het rijden straks, want je weet dan al waar alles zit in de auto en kunt je veel meer concentreren op datgene wat voor je op de weg gebeurt.
  • Kijk eens onder de motorkap: Welke onderdelen zitten er allemaal? Dit kan bij je praktijkexamen vooraf of achteraf gevraagd worden. Kijk er eens naar met iemand die de onderdelen kent en die je op begrijpelijke wijze uitleg kan geven over de werking van de automotor.
  • Test je verkeersinzicht: Rij mee met een ervaren bestuurder en spreek vooraf met elkaar af dat jij moet zeggen of diegene moet remmen, stoppen, gas loslaten of gewoon kan doorrijden. Diegene oordeelt alsnog zelf wat er gedaan moet worden, maar kan je wel uitleg geven of je dan goed of fout zit met wat je opnoemt. Omdat dit gedeelte ‘gevaarherkenning’ terugkomt in jouw theorie-examen en bij je praktijkexamen is het in real life oefenen ervan een grote opstap naar meer rijvaardigheid. 
  • Stap eens op andere voertuigen: Het klinkt gek, maar rij als bijrijder eens mee met een heel ander voertuig dan een auto (bijvoorbeeld een tractor, de vuilniswagen of een vrachtwagen) en let dan specifiek op de besturing. Bepaal dan voor jezelf wat de grootste verschillen zijn met een auto besturen. Zo leer je andere weggebruikers (en hun tempo) beter te begrijpen.
  • Visualisatie en gaming: Door te visualiseren hoe autorijden gaat, leer je het ook al. Ook kijken naar hoe anderen rijden helpt. En, televisie of gaming kan helpen om je alvast een autocoureur te voelen. Zeker tegenwoordig kun je hele realistische games spelen. Pak het serieus aan en probeer niet te crashen!

rijervaring

Waarom is rijervaring opbouwen zo belangrijk?

Eigenlijk is rijervaring opbouwen iets wat je constant doet als je rijlessen neemt. Je traint namelijk elke les situaties die je kunt tegenkomen op de weg en vergroot zo je kennis en kunde van het besturen van een auto. Als je dit niet vaak rijdt dan kun je jouw vaardigheden verliezen en ook het gevoel voor autorijden kwijtraken. Dit maakt je onzeker en sommige mensen ontwikkelen hierdoor zelfs rijangst.

Weet jij veel van auto’s? Voor we beginnen met de vreemdste feitjes hebben we een aantal statistieken op een rij gezet. Er rijden momenteel 8 miljoen auto’s in ons kikkerlandje. Wat opvalt, is dat steeds meer auto’s elektrisch zijn aangedreven. We zijn dus steeds milieubewuster! Het aantal auto’s in Nederland blijft trouwens groeien. Zo komen er elk jaar zo’n 200.000 auto’s bij. Het populairste automerk in ons land is Opel! Ruim twee miljoen Nederlanders zijn in bezit van het Duitse merk. Wat voor bestuurder ben jij eigenlijk?

Naast deze algemene weetjes zijn we opzoek gegaan naar de meest vreemde feiten over auto’s en autorijden. De 10 opvallendste op een rij!

Wist jij dat: 

1. 90% van de automobilisten toegeeft te zingen tijdens het rijden

En in de meeste gevallen zonder medepassagiers. Maak jij jezelf er schuldig aan en zing je lekker ongegeneerd mee? Radio 538 is trouwens het populairste radiostation voor achter het stuur.

2. In de langste limousine 61 mensen passen

Deze wordt gewoon bestuurd door een Nederlander. De limousine is overigens 16 meter lang. Je kunt veel mensen meenemen, maar je zal net iets langer doen over inparkeren..

3. Er elke 45 seconden een auto gejat wordt in de VS

Je gaat haast twijfelen of ze überhaupt wel de deur op slot doen daar in Amerika. Onder criminelen is de Honda Accord het meest populair. Jaarlijks worden er meer dan 50.000 eigenaren beroofd van deze auto.

4. BMW oorspronkelijk een vliegtuigfabrikant is

Dit is terug te zien in het logo. Je kunt het zien aan de witte ‘vliegtuigpropeller’ tegen de blauwe (hemel)achtergrond in het logo. BMW werd pas in 1928 ook een autofabrikant en is nu geheel van de productie van vliegtuigen af.

5. Gemiddeld duurt het een halve minuut om je auto te parkeren

Kan jij dit sneller? Dit gemiddelde is trouwens van mannen én vrouwen.. De parkeertijd gaat trouwens omhoog als we onder druk staan. Zo duurt het al snel een minuut als er auto’s achter ons staan te toeteren tijdens het inparkeren. Het minst populair is fileparkeren. Voor de meeste mensen is dit zo’n hinder dat ze liever verder rijden voor een makkelijkere parkeerplek. Tijdens het rijexamen kun je deze parkeeropdracht krijgen als bijzondere verrichting. Wil jij goed voorbereid aan het examen? Lees dan nog eens over de bijzondere verrichtingen.

6. De Fiat multipla de lelijkste auto ooit is

Over deze auto wordt gesproken als: miskraam eerste klas, Italiaans gedrocht en door de ANWB zelfs verkozen tot: Lelijkste auto op de weg. Met deze auto maak je dus niet de blits als je net je rijbewijs hebt.

7. De Bugatti Chiron de snelste auto is

420 km per uur. Zo hard gaat dit racemonster. Beetje jammer dat je in Nederland nergens zo stevig mag doorrijden! De auto is trouwens geen normaal beginners-autootje met zijn prijskaartje van 2,4 miljoen. De Supercar gaat trouwens de concurrentie aan met de Tesla Roadster en de Koenigsegg Agera, die ook deze snelheid aantikken. Wat weet jij eigenlijk over de snelheid van auto’s?

8. De Tato Nano de allergoedkoopste auto is

En dat is nog maar een van de records die de spotgoedkope auto op zijn naam kan schrijven. Voor rond de 1500 euro rijd jij al een nieuwe Tato Nano. De auto werd gemaakt om heel India in te laten rijden. Die missie mislukte! Het vierpersoons monstertje werd daar nooit populair. Het tweede record van de Nano, is die van onveiligste auto. Zo rijd je het autootje binnen no time als een koekblik in elkaar.

9. Auto’s ruim 90% van hun ‘leven’ stil staan

Wie was hier nu lui?

10. Je in Rusland een bekeuring kunt krijgen voor het rondreiden in een vieze auto

2000 roebels. Zo’n 30 euro kost het je als je in Rusland met een vieze auto door de stad rijdt. In Rusland gelden wel meer gekke verkeersregels. Zo is het verboden om lifters mee te nemen en mag je op veel wegen niet links afslaan. Geen risico nemen in Rusland dus. Lees ook nog eens onze tips over het schoonmaken van je auto.

Weet jij nu alles?

Na het doorlezen van deze gekke feitjes ben jij de echte kenner op het gebied van auto’s. Misschien ook leuk om eens je algemene kennis over auto’s te testen. Want, ben jij slimmer dan je vrienden? Kom er achter in deze quiz. 

Proefles